top of page

organisatie
artistieke leiding: Maarten@wabisabitheater.nl
Zakelijke leiding: hans@wabisabitheater.nl
Marketing: amarins@wabisabitheater.nl

 

Wabi Sabi is een Japans begrip en is te omschrijven als ‘de schoonheid van imperfectie’.

​

Wabi Sabi streeft ernaar met theater de verborgen schoonheid en kracht te tonen van de kwetsbare mens.Op basis van interviews met ervaringsdeskundigen in de regio èn experts door het hele land, maakt Wabi Sabi multidisciplinaire voorstellingen voor in het theater of op een bijzondere locatie. Met een onderscheidende stijl, een mix van circus, dans, live muziek èn documentaire tekst worden prangende, actuele vraagstukken inzichtelijk en bespreekbaar gemaakt

 

Zowel in spel als in vormgeving wordt een vervreemdende wereld opgebouwd, maar met een realistische kern. Zo wordt de actualiteit in een absurde, tragische theatrale vorm gegoten.

​

​Per project worden samenwerkingsverbanden gezocht met culturele en maatschappelijke instellingen.  Voorbeelden in het verleden zijn het sociaal domein Groningen, ervaringsdeskundige met weinig geld uit Groningen, het DvhN en de RUG bij 'Hier Valt Niets Te Halen' of de privacy burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom bij 'Blinde Vlek'. 

​

Naast het spelen voor publiek in theaters of op locatie op festivals, speelt Wabi Sabi de voorstelling voor mensen die in aanraking komen met de betreffende problematiek. Een voorstelling kan bijvoorbeeld gespeeld worden voor scholieren op school, op een congres voor beleidsmakers/specialisten of in een gevangenis voor hulpverleners en gevangenen.  

​

Nominatie Cultuurparticipatie prijs 2019 - ‘Thuis in Hoogeveen’

 

“Hoe toneel 22 Syriërs deed inburgeren” - De Correspondent.

​

Winnaar Drentse Anjer Prijs 2021 - ‘Moederliefde’

​

 Nominatie Groningse Talentprijs ’in 2023

​

Winnaar Bianchi Herstelrecht Cultiuurprijs 2023

​

​

Over Maarten Smit

Maarten Smit (1977, Groningen) studeerde in 2001 af aan de acteursopleiding in Arnhem. Hij acteerde bij oa Het Laagland, Ro Theater, NNT en Tryater. In Groningen maakte hij bij het Grand Theatre de danstheatervoorstelling 'Panja en Moritz'. Later co-regisseerde hij een horror-voorstelling op locatie bij het NNT. Als theatermaker werkte hij samen met verschillende gezelschappen, zoals theatercollectief Alaska en collectief De Jongens in Groningen. Sinds 2011 werkt hij regelmatig als gastacteur bij Het Houten Huis en – sinds 2016 – als regisseur bij verschillende andere gezelschappen.

​

In 2016 regisseerde hij bij Loods13 de voorstelling 'Thuis in Hoogeveen', over en door 22 Syrische vluchtelingen die in Hoogeveen kwamen wonen. De voorstelling werd genomineerd voor de cultuurparticipatieprijs.

​​

Het vormgeven van een maatschappelijk thema fascineerde hem en bleek bij zijn beeldende en muzikale stijl te passen. In 2018 begon hij zijn traject bij Station Noord.

​

In 2019 regisseerde hij ism Het Houten Huis de voorstelling 'Blinde Vlek'.

​

In 2019 richtte hij stichting Wabi Sabi om zijn visie op fysieke voorstellingen over maatschappelijke imperfecties verder te ontwikkelen en samen met andere (culturele) instellingen te realiseren.

​

In 2021 regisseerde hij 'Moederliefde' bij Loods 13 welke de Drentse Anjer prijs won.


In 2022 wist Maarten met zijn voorstelling ‘Hier valt niets te halen’ mensen in armoede een stem te geven met een combinatie van dans, spel en live muziek.

De hoofdprogrammeur van het Oerol Festival noemde deze voorstelling ‘het mooiste moment van het hele festival’.
 

Ook de voorstelling 'TERECHT' was in 2023 op het Oerol Festival te zien en kreeg lovende kritieken.

In 2023 werd Maarten met Wabi Sabi Theater genomineerd voor de Groningse Talentprijs.

In 2024 heeft Wabi Sabi zich gevestigd in Assen bij theater De Nieuwe Kolk. De aankomende jaren bouwt hij vanuit het noorden verder aan deze  vernieuwende combinatie  van maatschappelijke thema’s  en verschillende kunstdisciplines.
 

​

bottom of page