Wabi Sabi is een Japans begrip en is te omschrijven als ‘de schoonheid van imperfectie’.

De stichting brengt de dialoog tussen mensen met verschillende opvattingen op gang. De voorstellingen maken prangende, actuele vraagstukken inzichtelijk en bespreekbaar door een combinatie van theatrale middelen en laten de schoonheid zien van de imperfecte mens.

De speelstijl combineert elementair fysiek spel en tekst met abstracte dans en muziek. In de voorstelling worden beeld, beweging en geluid gebruikt om de binnenwereld van de personages te communiceren. Zowel in spel als in vormgeving wordt een vervreemdende wereld opgebouwd, maar met een realistische kern. Zo wordt de actualiteit in een absurde, tragische theatrale vorm gegoten.

Het script wordt ontwikkeld op basis van journalistiek en documentair materiaal. Vanuit het thema van een voorstelling wordt in samenwerking met kunstenaars, amateurs, ervaringsdeskundigen, journalisten en wetenschappers materiaal ontwikkeld. Dit onderzoek is leidend om zo complexe maatschappelijke thema’s toegankelijk te maken voor een breed publiek. 

Per project worden samenwerkingsverbanden gezocht met culturele en maatschappelijke instellingen.  Voorbeelden in het verleden zijn het sociaal domein Groningen, ervaringsdeskundige met weinig geld uit Groningen, het DvhN en de RUG bij 'Hier Valt Niets Te Halen' of de privacy burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom bij 'Blinde Vlek'. 

Naast het spelen voor publiek in theaters of op locatie op festivals, speelt Wabi Sabi de voorstelling voor mensen die in aanraking komen met de betreffende problematiek. Een voorstelling kan bijvoorbeeld gespeeld worden voor scholieren op school, op een congres voor beleidsmakers/specialisten of in een gevangenis voor hulpverleners en gevangenen.   

Over Maarten Smit

Maarten Smit (1977, Groningen) studeerde in 2001 af aan de acteursopleiding in Arnhem. Hij acteerde bij oa Het Laagland, Ro Theater, NNT en Tryater. In Groningen maakte hij bij het Grand Theatre de danstheatervoorstelling 'Panja en Moritz'. Later co-regisseerde hij een horror-voorstelling op locatie bij het NNT. Als theatermaker werkte hij samen met verschillende gezelschappen, zoals theatercollectief Alaska en collectief De Jongens in Groningen. Sinds 2011 werkt hij regelmatig als gastacteur bij Het Houten Huis en – sinds 2016 – als regisseur bij verschillende andere gezelschappen.

In 2016 regisseerde hij bij Loods13 de voorstelling 'Thuis in Hoogeveen', over en door 22 Syrische vluchtelingen die in Hoogeveen kwamen wonen. De voorstelling werd genomineerd voor de cultuurparticipatieprijs.

Het vormgeven van een maatschappelijk thema fascineerde hem en bleek bij zijn beeldende en muzikale stijl te passen. In 2018 begon hij zijn traject bij Station Noord.

In 2019 regisseerde hij bij Het Houten Huis de voorstelling 'Blinde Vlek'. En regisseerde hij 'Moederliefde' bij Loods 13.

In 2019 richtte hij stichting Wabi Sabi om zijn visie op fysieke voorstellingen over maatschappelijke imperfecties verder te ontwikkelen en samen met andere (culturele) instellingen terealiseren.

© 2020 - wabi sabi